1. Partię rozgrywa się w jednym z trzech możliwych składów:
1) single – jeden gracz przeciwko drugiemu, gracze mają po 3 bule;
2) dublety – w dwóch zespołach dwuosobowych, każdy gracz ma 3 bule;
3) triplety – w dwóch zespołach trzyosobowych, każdy gracz ma 2 bule
2. Grać w kule można prawie na każdym terenie – może to być na przykład ubita ziemia lub żwir.
Wyznacza się boisko o wymiarach 4×15 metrów (min. 3×12), ale do gry rekreacyjnej taka dokładność nie
jest wymagana. Na poziomie popularnym boiskiem może być każdy płaski teren o utwardzonej
nawierzchni: wiejska uliczka, podwórze, skwer, alejka w parku. Na turniejach gra odbywa się na tzw.
bulodromach.
3. Do gry używa się kul stalowych o określonych parametrach:
średnica: 70,5mm-80mm, waga: 650g–800g,
i małej drewnianej kulki o średnicy 30 mm. Kulka nazywana jest cochonnet (z j. fr. prosiaczek) – po
polsku najczęściej „świnka”.
4. Drużynę lub osobę rozpoczynającą rozgrywkę wybiera się losowo.
5. Gracz rozpoczynający wybiera miejsce rzutów i rysuje na ziemi okrąg nie mniejszy niż 35cm i nie
większy niż 50cm, z tego okręgu rzuca się kulami stojąc obiema nogami w narysowanym okręgu. Obie
stopy rzucającego muszą znajdować się wewnątrz okręgu i mieć kontakt z podłożem do momentu
dotknięcia rzucaną kulą ziemi.
6. Gracz rozpoczynający rzuca małą drewnianą kulkę na odległość 6m – 10m, zachowując odległość około
1m odstępu od przeszkody (mur, drzewo) oraz co najmniej 0,5m od linii końcowej.
7. Jeśli graczowi rzucającemu świnką nie uda się umieścić świnki zgodnie z przepisami, rzut świnką
przechodzi na przeciwników, co nie pozbawia pierwszeństwa rzutów we właściwej grze.
8. Gdy świnka jest umieszczona na boisku, nie wolno poprawiać ani zmieniać terenu boiska. Wolno
jedynie wyrównywać zagłębienia powstałe w wyniku rzucania kulami (jedno zagłębienie przed
rzutem).
9. Gracz rozpoczynający rzuca kulą stalową możliwie blisko małej kulki.
10. Gracz drużyny przeciwnej rzuca kulą starając się umieścić swoją kulę bliżej świnki albo wybić,
usunąć kulę rywala.
11. Grę kontynuuje drużyna (osoba) której kula jest dalej od małej kulki, do momentu umieszczenia
swojej kuli bliżej małej kulki.
12. Gdy drużynie (osobie) przegrywającej „skończą się” kule, drużyna przeciwna (osoba) stara się
umieścić resztę swoich kul bliżej małej kulki.
13. Gdy zespoły (osoby) nie mają już kul, następuje obliczenie punktów. Wygrywający dostaje tyle
punktów, ile kul umieścił bliżej małej kulki (punktują kule lepsze od najlepszej przeciwnika).
14. Drużyna (jeden z jej graczy), która wygrała, wybiera miejsce rzutu (w sposób wyżej opisany,
pamiętając o tym, że koło powinno zbyć narysowane lub umieszczone wokół punktu, który zajmowała w
poprzedniej grze świnka) ) oraz rzuca świnką i pierwszą kulą. Rozpoczyna się następna rozgrywka.
15. Wygrywa drużyna (osoba), która pierwsza zgromadzi 13 punktów.
Uwaga: Przesunięcie świnki nie kończy gry, jeśli pozostaje ona w obrębie boiska. Wybicie świnki
poza
linie boiska powoduje „skasowanie” gry, chyba że jedna z drużyn nie ma już kul. W takiej sytuacji
punkty zdobywa drużyna, która ma jeszcze kule „na ręku”, (otrzymuje tyle punktów, iloma kulami
dysponuje).